Sunday 1 April 2012

Wow Lebih 200 Mayat Didapati Sepanjang Gunung Everest

Seperti yang kita tahu Gunung Everest ni adalah gunung yang paling tinggi di dunia. Sekarang ni didapati lebih 200 mayat di sepanjang Gunung Everest tersebut. Kebanyakan mereka tidak dibawa turun kerana amat mustahil dengan suhu yang begitu membahayakan jika seseorang tidak mempunyai stamina dan metabolisme yang kuat. Jadi sekarang meh kita pantau gambar2 yang begitu menyeramkan di sepanjang gunung tersebut.


Seperti yang kita lihat mayat2 ni elok ja macam baru mati semalam akan tetapi mesti korang percaya kn???Tp sangkaan korang salah. Mayat ni dipercayai mati pada tahun 1996. Mesti korang lihat filem2 yang menggambarkan mayat bila dalam ais. Mayat itu elok terpelihara seperti dalam gamabar ini disebabkan suhu yang begitu sejuk. Mari kita lihat lagi.....





Zon Mati atau dikenali bahasa omputinnya "Death Zone" adalah dalam kira2 26.000 kaki. Keadaan di kawasan ini begitu berisiko tinggi kerana udara disini begitu nipis sekali sehinggakan pendaki kena berhati-hati. Ini juga boleh menyebabkan pendaki mengalami "frostbite" atau dikenali sebagai radang dingin.



Mayat ini pula begitu popular dikalangan para pendaki kerana digelar sebagai "Green Boots".Mungkin sebab but die hijau kot.







Seperti yang kita lihat mayat ni pula berada dalam keadaan rehat. Sungguh menyeramkan....






Kita harus rasa bersyukur kerana negara kita Malaysia mempunyai pendaki yang hebat mampu mendaki Gunung Everest ni dengan jayanya ....


0 comments:

Post a Comment