Tuesday 3 April 2012

Ditahan setelah memberi teman wanitanya "Sotong Kurita Hidup"



3 April 2012 - Seorang warganegara Korea Selatan telah ditahan kerana dikatakan membunuh teman wanitanya yang pada mulanya dipercayai telah tidak sengaja sesak nafas ketika makan satu  sotong kurita yang hidup, kata seorang pendakwa.

Selepas satu siasatan sampai berbulan-bulan, suspek yang hanya mahu dikenali sebagai Kim secara rasmi ditahan untuk pembunuhan pada Jumaat lepas,berkata pendakwa Lee Geon-Tae di bandar raya Incheon, barat Seoul.

Kim akan dituduh di dalam 10 hari berikutnya, katanya.

"Dia masih menafikan tuduhan. Kami percaya bukti cukup telah dikutip untuk mendakwa dia," pendakwa kata tanpa menghuraikan.

Kim,31 mendaftar masuk ke motel Incheon dengan teman wanitanya pada April 2010 selepas membeli dua sotong kurita hidup dari sebuah restoran tempatan.

Lelaki itu kemudian memanggil penerimaan mengatakan teman wanitanya telah runtuh dan berhenti bernafas selepas memakan salah satu sotong terbabit. Dia telah dibawa ke hospital tetapi meninggal dunia 16 hari kemudian disebabkan kerosakan otak.

Keluarganya pada mulanya percaya wanita berumur 24 tahun nama keluarga Yoon sesak nafas selepas satu tentakel telah didapati tersangkut dalam kerongkongnya. Badannya kemudian dibakar.

Tetapi bapa Yoon kemudian didapati anak perempuan telah mendaftar diri untuk satu insurans seumur hidup seminggu sebelum kematiannya, dengan Kim sebagai pewarisnya.

Cerita akhirnya diketahui setelah satu stesen TV tahun lepas menyiarkan satu temubual dengan bapa, yang pada September 2010 telah meminta pendakwa menyiasat Kim.

Polis Incheon membuka semula kes dan mempersoalkan Kim, yang mendapat 200 juta ($189,400) dalam wang insuran tetapi menafikan sebarang pembabitan dalam kematian Yoon.

Polis berkata terdahulu mereka mengesyaki Kim mungkin telah menyumbati sotong kurita ke dalam kerongkong Yoon atau menutup mulut dia dengan lain objek seperti sebiji bantal.

Nakji, satu sotong kurita kecil asli untuk perairan orang Korea dan Cina, ialah satu makanan istimewa Korea dengan orang menelan bahagian-bahagian yang masih berkeruit-keruit.


p/s : Macam2 dunia sekarang buat demi duit……

0 comments:

Post a Comment